Geschreven door Luuk Post | 06-03-2019

Geen last minute stress meer als je weet dat je doelgroep op gezette tijden krachtige content krijgt. Met een contentkalender weet je ruim van tevoren wie wat wanneer en voor wie publiceert. Dit stappenplan contentkalender helpt je om in 5 stappen te starten met communicatieplanning.

Je hebt een account aangemaakt bij de Contentkalender, maar je weet niet zeker hoe je moet beginnen. Of je bent al begonnen, maar je wil graag je hele team bij het proces betrekken. Hoe pak je dit aan? In dit stappenplan voor de Contentkalender probeer ik je te helpen. Heb je na het lezen van dit stappenplan toch nog vragen? Neem contact op, dan help ik je verder.

Wil je nu al beginnen? Maak een account aan.

Stap 1: Organiseer een brainstormsessie

Een goed gevulde Contentkalender begint met goede ideeën. Maar goede ideeën bedenk je niet alleen, dat doe je samen. Betrek je collega’s bij dit proces. Dus niet alleen redacteuren, maar ook:

  • Je collega’s van marketing
  • De salesafdeling
  • De productieafdeling
  • En vergeet de klantenservice niet

Doeltreffende communicatie begint bij het nadenken over ontvanger. Als je weet wat jouw doelgroep bezighoudt, dan kan je daarop inspelen. Heb je al een communicatiestrategie? Neem deze dan als uitgangspunt. Heb je deze nog niet? Begin de brainstormsessie dan met de volgende vragen: Wie willen we bereiken? Wat houdt ze bezig? Wat vinden ze leuk? Hoe ga ik mijn doelgroep helpen? Wat heeft de doelgroep aan mij?

Stel ook aan het begin vast wat belangrijke onderwerpen zijn voor jouw organisatie. En laat deze onderwerpen ook terugkomen in je communicatie. Voor de KNVB is het bijvoorbeeld belangrijk dat zij het onderwerp ‘Discriminatie in het voetbal’ benoemen. Dus laten ze dit terugkomen. In hun communicatie, maar ook in hun planning. Als leidraad kan je de volgende drie categorieën aanhouden om je content in onder te verdelen:

  • Informatief: Handige tips, weetjes en bruikbare informatie om problemen op te lossen en het leven makkelijker maken.
  • Actualiteiten (voorspeld en niet voorspeld): Informatie over evenementen, seizoensgebonden gebeurtenissen of trends in de industrie.
  • Entertainment: content met een knipoog, voor interactie en binding met de doelgroep.

Stap 2: Giet de content in de juiste vorm

De volgende stap is het bepalen van de vorm: hoe wil ik mijn doelgroep bereiken? Het is een open deur, maar houd er rekening mee dat het ontwikkelen van content tijd en geld kost. Een video of een e-book is leuk, maar het kost wel tijd (en geld) om zoiets te maken. Geef dit ook aan in de Contentkalender, dan houd je het overzicht.

Een aantal voorbeelden van soorten content die je in de Contentkalender in kan vullen:

  • Artikel
  • Interview
  • Video
  • Foto
  • Geluidsfragment
  • Nieuwsbrief
  • Infographics
  • E-book
  • Tool
  • Vraag en antwoord
  • Casus
  • Klantverhalen
  • Poll
  • Persbericht
  • Blogpost

Heb je bedacht welke vormen je wil gebruiken? Maak deze contenttypen dan meteen aan in de Contentkalender: groene balk links > Contentformaten > Contentformaat toevoegen.

Stap 3: Bereik de doelgroep op het juiste kanaal

Als het goed is, heb je nu helder wie je gaat bereiken en in welke vorm je dat gaat doen. Nu komt de grote vraag: Hoe ga je die content verspreiden? Het juiste kanaal vinden is belangrijk. Denk hierbij goed aan je doelgroep. Als je weet waar deze zich bevindt, dan weet je ook waar je je boodschap moet verspreiden. Bijvoorbeeld:

  • Bedrijfswebsite
  • Facebook
  • Intranet
  • LinkedIn
  • YouTube
  • E-mail
  • Twitter
  • Pinterest
  • Storify
  • Yammer

Voeg de kanalen meteen toe aan de Contentkalender: groene balk links > Mediakanalen > Mediakanaal toevoegen.

Stap 4: Publiceer op het juiste moment

Nu weet je (als het goed is) wie je doelgroep is, hoe en waar je je doelgroep wil bereiken. Als laatste moet je dan nog nadenken over wanneer je dat wil doen. Met de volgende vragen kan je zelf het ideale moment ontdekken:

  • Wanneer is je doelgroep online? Analyseer bijvoorbeeld met Google Analytics de openingspercentages.
  • Wat doet je doelgroep en wanneer? Hier komt je klantenservice van pas Of ga in gesprek met iemand uit je doelgroep.
  • Ben ik afhankelijk van een bepaald seizoen voor mijn product?
  • Zijn er momenten waarop mijn activiteiten en die van de doelgroep overeenkomen?
  • Wanneer zijn de schoolvakanties, feestdagen en voorspelbare momenten van lokaal, nationaal of internationaal belang?

Stap 5: Blijf scherp op het resultaat

Ook nu je boodschap verspreid is, kan je niet achteroverleunen. Nu komt het leukste gedeelte: kijken wat er gebeurt. Probeer bij te houden wat het bereik is van je boodschap. Hoeveel ‘likes’ je krijgt. Welke pagina’s lang bekeken worden en leer hiervan. Op deze manier worden je boodschappen steeds beter. Vergeet deze statistieken ook niet aan te geven in de Contentkalender. Zo heb je alle informatie op een plek.

Plan wekelijks een meeting om de resultaten van je communicatie door te lopen. Wat ging goed en, even belangrijk, waar liggen de verbeterpunten? Grijp deze meeting ook meteen aan om te brainstormen over nieuwe onderwerpen of nieuwe mediakanalen. Blijf jezelf uitdagen, daar groei je van.

Benieuwd wat de Contentkalender allemaal voor jou kan betekenen? Neem contact met ons op.