Geschreven door Luuk Post | 06-03-2019

Geen last minute stress meer als je weet dat je doelgroep op gezette tijden krachtige content krijgt. Een contentkalender helpt je om te zorgen dat dit lukt. Wil je een contentkalender starten? Met dit stappenplan Contentkalender start je in 5 stappen met je communicatieplanning.

Je wil beginnen met het opzetten van een contentkalender, maar je weet niet zeker hoe je moet beginnen. Of je bent al begonnen, maar je wil graag je hele team bij het proces betrekken. Hoe pak je dit aan? In dit stappenplan voor een contentkalender probeer ik je te helpen. Heb je na het lezen van dit stappenplan toch nog vragen? Neem contact op, dan help ik je verder.

Wil je je contentkalender online en voor ingevuld? Maak dan nu een account aan.

Wat is een contentkalender?

De Contentkalender is een hulpmiddel die jou en je team helpt bij het plannen en organiseren van je communicatieplanning. Je geeft aan welke content je wil verspreiden, waar en wanneer je dat wil doen en wie ervoor verantwoordelijk is. Door dit duidelijk in één overzicht te zetten, maak je je contentorganisatie weer behapbaar. Zo weten jij en je team precies wat er moet gebeuren en wie dat moet doen. En zo heb jij weer rust.

Contentkalender overzicht
Een screenshot van een gevulde contentkalender

Stap 1: organiseer een brainstormsessie

Een goed gevulde Contentkalender begint met goede ideeën. En goede ideeën bedenk je natuurlijk niet alleen, maar doe je samen met je collega’s. En daarmee bedoel ik al je collega's. Dus niet alleen je teamleden van de communicatieafdeling, maar ook je collega’s van:

  • Marketing
  • Sales
  • De productieafdeling
  • En vergeet (natuurlijk) de klantenservice niet.

Maar welke vragen moet je jezelf dan stellen? Het begint allemaal met nadenken over ontvanger. Als je weet wat jouw doelgroep bezighoudt, dan kan je daarop inspelen. Heb je al een communicatiestrategie? Neem deze dan als uitgangspunt. Heb je deze nog niet? Begin de brainstormsessie dan met de volgende vragen: Wie willen we bereiken? Wat houdt ze bezig? Wat vinden ze leuk? Hoe ga ik mijn doelgroep helpen? Wat heeft de doelgroep aan mij?

Stel ook aan het begin vast wat belangrijke onderwerpen zijn voor jouw organisatie. En laat deze onderwerpen ook terugkomen in je communicatie. Voor de KNVB is het bijvoorbeeld belangrijk dat zij het onderwerp ‘Discriminatie in het voetbal’ benoemen. Dus laten ze dit terugkomen. In hun communicatie, maar ook in hun planning. Als leidraad kan je de volgende drie categorieën aanhouden om je content in onder te verdelen:

  • Informatief: Handige tips, weetjes en bruikbare informatie om problemen op te lossen en het leven makkelijker maken.
  • Actualiteiten (voorspeld en niet voorspeld): Informatie over evenementen, seizoensgebonden gebeurtenissen of trends in de industrie. Zoek je naar actualiteiten? Webmastery helpt je verder.
  • Entertainment: content met een knipoog, voor interactie en binding met de doelgroep.

Stap 2: denk na over de juiste formaten voor je content

De volgende stap is het bepalen van de vorm: met wat voor soort content wil ik mijn doelgroep bereiken?

Een aantal voorbeelden van soorten content die je kan overwegen:

  • Artikel
  • Interview
  • Video
  • Foto
  • Geluidsfragment
  • Nieuwsbrief
  • Info-graphics
  • E-book
  • Tool
  • Vraag en antwoord
  • Casus
  • Klantverhalen
  • Poll
  • Persbericht
  • Blogpost

Het is natuurlijk een open deur, maar houd er ook rekening mee dat het ontwikkelen van content tijd en geld kost. Een video of een e-book is leuk, maar het kost wel tijd (en geld) om zoiets te maken. Probeer dus ook goed na te denken of je de wens van content wel reel is. En heb je een idee hoe lang het duurt en wat de kosten zijn om de content te creëren? Geef dat dan ook aan in de Contentkalender, zo houd je meteen overzicht. Heb je bedacht welke vormen je wil gebruiken? Zet deze dan meteen in je contentkalender.

Stap 3: bepaal op welke kanaal je je doelgroep bereikt

Als het goed is, heb je nu helder wie je gaat bereiken en in welke vorm je dat gaat doen. Nu komt de grote vraag: waar ga je die content verspreiden? Het juiste kanaal vinden is belangrijk. Houd je doelgroep goed in je achterhoofd. Als je weet waar deze zich bevindt, dan weet je ook waar je je boodschap moet verspreiden. Bij mediakanalen kan je bijvoorbeeld denk aan:

  • Bedrijfswebsite
  • Facebook
  • Intranet
  • LinkedIn
  • YouTube
  • E-mail
  • Twitter
  • Pinterest
  • Storify
  • Yammer
  • Bedrijfsauto's
  • je bedrijfspand

En geef in je contentkalender aan welke keuzes je gemaakt hebt.

Stap 4: kies het juiste moment om te posten

Nu je weet wie je doelgroep is, hoe je ze wil bereiken en in welke vorm jij je content gaat gieten, begin je met plannen. Met de volgende vragen kan je zelf het ideale moment ontdekken:

  • Wanneer is je doelgroep online? Analyseer bijvoorbeeld met Google Analytics de openingspercentages.
  • Wat doet je doelgroep en wanneer? Hier komt je klantenservice van pas. Of ga in gesprek met iemand uit je doelgroep.
  • Ben ik afhankelijk van een bepaald seizoen voor mijn product?
  • Zijn er momenten waarop mijn activiteiten en die van de doelgroep overeenkomen?
  • Wanneer zijn de schoolvakanties, feestdagen en voorspelbare momenten van lokaal, nationaal of internationaal belang?

Snuffel ook ons rond bij bijvoorbeeld Coosto. Deze hebben namelijk een handig overzicht gemaakt van de beste tijden om te posten.

Stap 5: blijf checken of alles goed gaat.

Ook nu je overal over nagedacht hebt en je content verspreid, kan je niet achteroverleunen. Nu komt het leukste gedeelte: kijken wat er gebeurt. Kijk wat het bereik is van je boodschap, of hoeveel ‘likes’ je krijgt. Kijk welke pagina’s op je website lang bekeken worden en leer hiervan. Op deze manier worden je boodschappen steeds beter. Vergeet ook deze statistieken niet in je contentkalender te plaatsen. Zo heb je alle informatie op een plek.

Plan ook wekelijks een meeting om de resultaten van je content te doorlopen. Wat ging goed en, even belangrijk, waar liggen de verbeterpunten? Grijp deze meeting ook meteen aan om te brainstormen over nieuwe onderwerpen of nieuwe mediakanalen. Blijf jezelf uitdagen, daar groei je van.

Met welke stap heb jij de meeste moeite? Laat het ons weten, we helpen je graag.