Blogberichten

Wat is een contentkalender? Hoe maak je er een? Hoe is een contentkalender dé oplossing voor je communicatieplanning? Lees dit blog en duik in de wereld van contentkalenders. We geven je er ook nog een gratis template bij.

Projectmatig communiceren of een always-on-strategie. Voor beiden is wat te zeggen. Maar wat is het verschil eigenlijk tussen de twee? We leggen het je graag uit aan de hand van voorbeelden uit de praktijk.

Hoe lang zit je nu al thuis aan je bureau? Thuiswerken is de nieuwe norm en dat zal nog wel even zo blijven. Je werk-privébalans wordt op de proef gesteld. En je werk neemt andere vormen aan. Meer dan ooit speelt het werk zich digitaal af: (nog) meer online overleggen, geen snelle babbels in de gang en toch moet je het overzicht bewaren. Maar hoe ga je daarmee om? En waarom is de Contentkalender jouw partner in crime?

We herkennen het allemaal. Een collega die niet kan inloggen, een andere collega wiens kinderen spontaan tikkertje spelen tijdens het overleg of een echo omdat iemand geen externe microfoon heeft. Allemaal ruis op de lijn. Ruis die je niet (of minder) hebt op kantoor. Hierdoor wordt het kleinste contact een enorme opgave. En voor je het weet, vermindert de onderlinge communicatie. Die vermindering zorgt voor onduidelijkheid, ook in je contentplanning.

In de vorige blog hebben we je kennis laten maken met het contentoverleg. Nu je een eerste kennismaking hebt gehad, geef ik je in deze blog 6 tips om structuur aan te brengen in je content overleg.

Je communicatieplanning staat, iedereen doet mee en weet precies wat hij of zij moet doen. Maar dan komt er iets tussen. Die ene inhaker moet ook nog even mee, of die nieuwsbrief moet toch een dag later verstuurd worden. En plotsklaps is je hele planning in de war. Hoe zorg je ervoor dat niet alleen je planning up-to-date blijft, maar ook je hele team mee blijft doen aan je planning? Door een vast moment voor content overleg in te plannen.

Gewoon goede content. Dat wil jij, dat willen wij, dat wil iedereen. Maar ‘gewoon’ goede content bestaat niet. Content wordt niet zomaar ineens geschreven. Het is een proces. Heb je je ooit afgevraagd waarom de ene organisatie scoort met hun content, terwijl dit bij de andere organisatie nauwelijks van de grond komt? Een goed en duidelijk proces kan het verschil maken. Een goed proces zorgt voor overzicht en structuur.

Een goede communicatieplanning geeft jou overzicht. Want het stelt je in staat vooruit te kijken, en terug te blikken. En dat levert jou, je collega’s en je organisatie ontzettend veel op. Kijk maar.

Je hebt een account gemaakt voor de Contentkalender. Okay, mooi. Dan kan je beginnen met het invullen van je contentstrategie. Maar zodra je dat gedaan hebt, kom je bij de volgende stap: Projecten definiëren. Het werken met projecten is niet moeilijk, maar het vereist wel een zekere mate van gestructureerd werken. Hoewel dat wat tijd kost, levert het je uiteindelijk veel structuur en overzicht op. Ben je benieuwd hoe je projecten gebruikt? Lees de blog.